Grafisk profil skapad av Jonas Frank
Redan innan lansering av konceptet REKO SUSHI & BOWLS har logotypen och den grafiska profilen fått mycket beröm när den visats upp för testpaneler och branschkunniga. Designern bakom heter Jonas Frank. Jonas är en prisbelönt art director som jobbat med kända arbetsgivare och stora projekt, och på CV:t finns bland annat uppdrag och anställningar för Acne och TBWA och två prestigefyllda Guldäggspris för en uppmärksammad sluta-röka-kampanj för Apoteket. För två år sedan hamnade han i internationellt blickfång när hans design av texten “Fashion Emergency” stolt bars som T-shirt av Victoria Beckham (klickbar länk).
Vi når ut till Jonas för att ställa några frågor om skapandeprocessen.
Hur gick tankarna när du blev erbjuden uppdraget att utveckla den grafiska profilen till detta koncept?
– Jag och Daniel, en av grundarna, känner varandra sedan tidigare och delar vår stora kärlek till vårt fotbollslag Chelsea. Så när han hörde av sig kändes det självklart att jag vill hjälpa till att ta fram en ny identitet. Jag fick förklarat för mig vad de såg framför sig och att deras ambitioner är att hålla absoluta världsklass när det kommer till deras mat. För mig kändes det viktigt att de skulle få något som inte bara känns här och nu. Det ska snarare vara något tidlöst som signalerar kvalitet precis som deras mat. Jag ville jobba fram en identitet som håller både i Helsingborg där jag kommer från men även om de skulle haft en krog i Williamsburg New York.
Hur har du resonerat kring skapandeprocessen av logotypen?
– Jag resonerade så som att den inte bara ska sitta på en skylt, utan den ska vara användbar i olika sammanhang. Den ska vara så bra att kunderna i stort sätt kan tänka sig att tatuera in den på armen. Om inte hela så i alla fall delar av den. Då den innehåller en död fisk och ett par knivar så borde väl det vara gångbart skämt åsido.
Men en grafisk profil handlar inte bara en cool logga. Du har även skapat skyltar, frost på fönster, en klitchig hashtagg osv. Hur viktigt är det att allt samspelar?
– Det är av yttersta vikt. Då måste man som formgivare se längre fram en en cool logga. Som jag nämnde tidigare är det viktigt att kunden (i detta fall REKO SUSHI & BOWLS) kan använda sin logga från allt ifrån take-away kassar till annons och i SoMe.
Nu när allt är klart, vad har du för förväntningar på REKO SUSHI & BOWLS?
– Jag förväntar mig att Skåningarna vallfärdar till deras restauranger som passande nog är utspridda i hela Skåne. Jag själv kommer besöka REKO SUSHI & BOWLS enhet i Helsingborg varje gång jag är nere och hälsar på min familj som bor där För det finns inget som liknar det det de kör. Varken där nere eller här uppe i Stockholm heller för den delen. De är helt unika med sitt koncept.